środa, 21 maja, 2025
spot_img
Strona głównaInformacjeRegion: Trwa wielka przebudowa Drogi Wojewódzkiej nr 925

Region: Trwa wielka przebudowa Drogi Wojewódzkiej nr 925

Na trasie łączącej Rudę Śląską z Rybnikiem trwa jedna z największych inwestycji drogowych w województwie. Chodzi o modernizację drogi wojewódzkiej nr 925, która przechodzi gruntowną przebudowę na odcinku 25 kilometrów. Prace idą zgodnie z planem, a widok ciężkiego sprzętu i drogowców nikogo już nie dziwi – mieszkańcy Mikołowa, Ornontowic, Orzesza i Czerwionki-Leszczyn przyzwyczaili się do intensywnych robót, choć wiąże się to również z pewnymi utrudnieniami.

Na wielu fragmentach rozebrano już starą konstrukcję drogi, przebudowano sieci teletechniczne, kanalizację i gazociągi. W ich miejsce powstaje całkiem nowa infrastruktura, łącznie z warstwami podbudowy i nową nawierzchnią. Modernizacji doczekały się też zatoki autobusowe i wjazdy na posesje. Wzdłuż trasy pojawiają się nowe ciągi pieszo-rowerowe, sygnalizacje świetlne i rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo, takie jak wysepki czy progi zwalniające.

To wszystko oznacza nie tylko lepszy komfort podróży, ale i duże wyzwanie. Koszt inwestycji to prawie 344 mln zł, co już samo w sobie robi wrażenie. Do tego dochodzi ogromna złożoność techniczna – droga przebiega przez gęsto zabudowane tereny, często sąsiadując bezpośrednio z domami i zakładami pracy. Trudności nie brakuje, zwłaszcza w kontekście komunikacyjnym i społecznym, ale wykonawca stara się na bieżąco informować mieszkańców o zmianach w organizacji ruchu. Czasami, podczas układania nawierzchni bitumicznej, droga bywa całkowicie zamykana, ale tylko na kilka godzin. Dla tranzytu DW 925 jest obecnie wyłączona z ruchu.

Sporym wyzwaniem są również szkody górnicze – aż dziesięć kilometrów trasy wymaga dodatkowych wzmocnień. W tych miejscach stosowane są specjalne geosyntetyczne „materace”, które chronią drogę przed deformacją. Tego typu zabiegi są kosztowne i pracochłonne, ale pozwolą na znacznie dłuższą trwałość inwestycji.

Docelowo powstanie zupełnie nowa droga, której konstrukcja została zaprojektowana na co najmniej 50 lat użytkowania. Jedynym zabiegiem utrzymaniowym będzie cykliczna wymiana wierzchniej warstwy asfaltu, mniej więcej co dekadę. Trasa zostanie przystosowana do nacisku osi do 11,5 tony, a także wzbogacona o nowe skrzyżowania, chodniki, drogi rowerowe, zatoki autobusowe i przystanki dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zmodernizowane zostaną również obiekty mostowe, przepusty i pojawią się miejsca do kontroli drogowej.

Mimo że jeszcze trzeba uzbroić się w cierpliwość, bo roboty potrwają, to widać już efekty tej ogromnej inwestycji. A kiedy wszystkie prace się zakończą – użytkownicy DW 925 zyskają nie tylko wygodniejszą, ale też bezpieczniejszą i nowocześniejszą trasę.

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

RELATED ARTICLES

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

- Advertisment -
Google search engine

Most Popular

Recent Comments