W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ruszyło uruchamianie największego w Polsce systemu solarnych biletomatów. Nowoczesne, zasilane energią słoneczną urządzenia staną w sumie w 132 lokalizacjach we wszystkich 41 gminach, które tworzą Transport GZM. Nowe biletomaty mają być wygodne, ekologiczne i dostępne dla każdego – również dla osób z niepełnosprawnościami.
Automaty ustawiono w miejscach o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego, tam gdzie przystanki cieszą się największą popularnością. Brano też pod uwagę warunki techniczne – biletomaty muszą mieć dostęp do słońca, bo właśnie ono zasila ich systemy. Pierwsze dwa urządzenia przeszły już testy i zostały uruchomione w Bytomiu – jeden w Miechowicach przy przystanku Kopalnia, drugi w Stroszku przy targowisku.
Zarząd Transportu Metropolitalnego zapowiedział, że kolejne grupy biletomatów będą uruchamiane etapami. W najbliższych dniach działające urządzenia pojawią się m.in. w Gliwicach, Katowicach, Knurowie, Mysłowicach, Pyskowicach, Rudzińcu, Sośnicowicach i Zabrzu. Ten etap powinien zakończyć się jeszcze w tym miesiącu. Potem dołączą kolejne miasta, w tym Będzin, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Siemianowice Śląskie, Tychy czy Sosnowiec. Cały system ma być w pełni uruchomiony jeszcze w tym półroczu.
Najwięcej biletomatów trafiło do Katowic – aż siedemnaście. Znajdziemy je m.in. przy przystankach Park Śląski Ogród Zoologiczny, Murcki Rynek, Osiedle Odrodzenia, Kostuchna, Giszowiec, Nikiszowiec, Ligota Medyków czy Wapienna. Po sześć urządzeń zyskały takie miasta jak Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Tychy i Zabrze. Pełna lista lokalizacji zostanie udostępniona na stronie ZTM i Transport GZM po zakończeniu uruchamiania.
Nowe biletomaty pozwolą kupić zarówno bilety papierowe, jak i elektroniczne. Do wyboru będzie kilka metod płatności – karta, bilon, BLIK, a także środki zgromadzone w systemie Transport GZM. Będzie też możliwość zwrotu biletu. Urządzenia zostały zaprojektowane tak, by były wygodne dla wszystkich. Elementy takie jak ekrany, czytniki kart i odbiorniki biletów umieszczono na odpowiedniej wysokości, z myślą o osobach poruszających się na wózkach. Jest też funkcja trybu kontrastowego, ułatwiająca obsługę osobom niedowidzącym.
Projekt kosztował około 13 mln zł, a urządzenia będą służyć mieszkańcom przez co najmniej dziesięć lat. To duży krok w stronę wygodniejszego, bardziej dostępnego i nowoczesnego transportu publicznego w Metropolii.
Fot. GZM