Od kilku dni na ulicy Zwycięstwa trwa nietypowy miejski eksperyment, który ma pokazać, jak może wyglądać główna arteria miasta, gdy ruch samochodowy jest wolniejszy i bardziej spokojny. Na odcinku od ulicy Dolnych Wałów do Skweru Europejskiego testowane są trzy różne układy zwężeń jezdni – obustronny, meandrujący oraz jednostronny. Dzięki temu mieszkańcy mogą zobaczyć na żywo, jak zmienia się przestrzeń i jakie możliwości daje mniej intensywny ruch aut.
W ubiegłym tygodniu wprowadzono także strefę „Tempo 30”, która objęła nie tylko samą ulicę Zwycięstwa, ale również okoliczne ulice takie jak Okopowa, Dubois, Barlickiego, Fredry, Chudoby, Kłodnicka, Św. Barbary oraz Wybrzeże Armii Krajowej. Zamontowano progi wyspowe, które dodatkowo wpływają na spowolnienie ruchu i podnoszą bezpieczeństwo.
Miasto, wraz z miejską urbanistką prof. Agatą Twardoch, podkreśla, że to pierwszy tego typu eksperyment w Gliwicach. Zamiast sprawdzać rozwiązania jedynie w komputerowych symulacjach, postanowiono wyjść do mieszkańców i testować pomysły w realnych warunkach. Celem jest stworzenie przyjaznej, tętniącej życiem przestrzeni miejskiej, która zachęca do spacerów, spotkań i korzystania z otwartych przestrzeni zamiast bycia tylko przelotową ulicą pełną samochodów.
Na ulicy pojawiły się miejsca na sezonowe ogródki kawiarniane oraz parklety, które dodają kolorytu i sprawiają, że ulica Zwycięstwa staje się miejscem, gdzie chce się spędzać czas. Wszystkie zmiany są otwarte na opinie mieszkańców, którzy mogą zgłaszać swoje uwagi i propozycje. To właśnie ich zdanie zadecyduje, które rozwiązania zostaną na stałe, a które zostaną poprawione lub wycofane.
Eksperyment potrwa do czasu rozpoczęcia właściwej przebudowy ulicy, dając jednocześnie szansę na wspólne kształtowanie miejskiej przestrzeni w sercu Gliwic.
Fot. UM Gliwice