Rybnik właśnie zrobił duży krok w przyszłość, wdrażając innowacyjny system zarządzania infrastrukturą drogową i przestrzenią miejską. Pierwszy etap tego projektu właśnie dobiegł końca. To efekt zaawansowanego skanowania 3D około 500 km dróg na terenie miasta, które dało podstawę do stworzenia cyfrowego bliźniaka Rybnika.
Za cały proces odpowiada firma Smart Factor by Cyclomedia, która przygotowała system referencyjny, wykonała fotorejestrację sferyczną w wysokiej rozdzielczości oraz stworzyła chmurę punktów 3D i ortofotomapę jezdni. Do tego dostarczyła specjalistyczne oprogramowanie desktop 3D GIS, które pozwala wizualizować, edytować i analizować dane zarówno w 2D, jak i 3D.
Prace ruszyły 17 marca tego roku. Przez dwa tygodnie specjalne pojazdy wyposażone w mobilne systemy mapowania 3D przemierzały rybnickie ulice, zbierając niezwykle precyzyjne dane dotyczące nawierzchni, oznakowania, miejsc postojowych, a nawet reklam zewnętrznych czy stanu technicznego mostów i wiaduktów. Wszystkie te informacje trafiają do chmurowego systemu SmartGEM, z którego korzystają miejskie służby, by podejmować lepsze decyzje i sprawniej planować inwestycje.
Zdjęcia wykonane zostały w tak wysokiej rozdzielczości, że z odległości piętnastu metrów można odczytać napisy o wysokości zaledwie pięciu centymetrów. Każde z nich jest powiązane z dokładnymi współrzędnymi geograficznymi, co pozwala na bardzo precyzyjne odwzorowanie przestrzeni. Zeskanowano nie tylko jezdnie, ale również wszystkie obiekty znajdujące się w pasie drogowym, z dokładnością do dwóch centymetrów. Dzięki specjalnym algorytmom rozpoznawane są różne elementy – od znaków drogowych i oznakowania poziomego, przez sygnalizatory i słupy, po reklamy i skrzynki techniczne. Każdy z tych obiektów jest opisany w bazie danych i można go łatwo zlokalizować, klikając na mapie.
Cały ten cyfrowy model dróg i ulic znacznie usprawni pracę takich jednostek miejskich jak Zarząd Dróg Miejskich czy Zarząd Zieleni Miejskiej. Obecnie trwają kolejne prace – wyznaczane są granice pasa ruchu, inwentaryzowane są ewidencje i oznakowanie poziome oraz pionowe, a także miejsca postojowe. Rozpoczęto także digitalizację decyzji dotyczących pasa drogowego oraz badania parkingowe. Jeszcze w październiku planowana jest identyfikacja nielegalnych zajęć pasa drogowego. Całość umowy ma zostać zakończona do lutego 2026 roku.
Co ważne, rybnickie podejście do zarządzania ulicami, które łączy działania cyfrowe z inwestycyjnymi i zarządczymi, zostało już docenione na arenie międzynarodowej. Projekt zostanie zaprezentowany jako przykład dobrej praktyki na Smart City Expo World Congress 2025 w Barcelonie – największym na świecie wydarzeniu poświęconym inteligentnym miastom i nowoczesnym technologiom poprawiającym jakość życia. Na kongresie pojawi się ponad 25 000 uczestników z całego świata – przedstawicieli miast, biznesu, organizacji pozarządowych i środowiska naukowego.
Rybnik pokazuje, jak nowoczesne technologie mogą zmieniać miejską przestrzeń, pomagając w jej lepszym zarządzaniu i planowaniu. To miasto, które naprawdę wkracza w erę cyfrową i stawia na innowacje dla swoich mieszkańców.
Fot. UM Rybnik