sobota, 1 listopada, 2025
spot_img
Strona głównaGliwiceGliwice: Razem tworzymy markę miasta.

Gliwice: Razem tworzymy markę miasta.


Razem tworzymy markę miasta. Otwarte spotkanie dla przedstawicieli różnych środowisk

Ruszają zapisy na warsztaty, których tematem będzie m.in. budowanie wizerunku Gliwic i poszukiwanie sposobów na promocję miasta. To kolejny etap prac nad strategią marki.
Firma Locativo, opracowująca dla miasta Strategię marki i komunikacji marketingowej Miasta Gliwice na lata 2026–2030, w ostatnim roku przeanalizowała trzy badania wizerunku Gliwic wśród mieszkańców Polski i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz samych gliwiczan. Przeprowadziła też wywiady indywidualne i fokusowe wywiady grupowe z gliwickimi maturzystami, seniorami, przedstawicielami środowisk kultury i biznesu. W sierpniu wszyscy zainteresowani mogli wziąć udział w otwartej ankiecie, w której głos oddało 185 osób. Płynące z zebranych materiałów pierwsze wnioski rysują spójną, ale niepozbawioną wyzwań diagnozę – aktualny obraz miasta.
– Gliwice mają solidny fundament. Trzy czwarte mieszkańców uważa, że w mieście żyje się bardzo dobrze i czuje dumę z bycia gliwiczanką i gliwiczaninem. Miasto jest odbierane jako przyjazne, czyste, spokojne i dobrze zorganizowane. Pojawia się sformułowanie „na ludzką skalę”: duże na tyle, by dawać możliwości, ale wystarczająco kameralne, by dobrze się w nim żyło – mówi prezydent Katarzyna Kuczyńska-Budka. – Nie brakuje jednak wyzwań, a takimi są m.in. zatrzymanie w mieście ludzi młodych czy zwiększenie rozpoznawalności marki miasta, żeby przyciągać nowych mieszkańców, turystów czy nowe inwestycje – dodaje.
Po etapie diagnozy teraz jest czas na poszukiwanie konkretnych rozwiązań, czyli nakreślenie m.in. kierunków komunikacji miasta, jego wizerunku zewnętrznego i wewnętrznego, a także relacji Gliwic z otoczeniem i sposobów promocji w kraju i za granicą.
Już 24 października (piątek) w godz. 12.00–15.00 odbędzie się spotkanie konsultacyjne organizowane w auli Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 przy ul. Kozielskiej 1. Udział w wydarzeniu jest otwarty, ale obowiązują zapisy, prowadzone do 15 października do godz. 23.59 przez elektroniczny formularz.
Do udziału w warsztatach zaproszeni są wszyscy chętni, w tym: młodzież, rodziny, seniorzy, przedstawiciele biznesu i sektora małych i średnich przedsiębiorstw, kultury, sportu, sfery pozarządowej i społecznej, nauki i edukacji, administracji publicznej, związków wyznaniowych i mediów, a także nowi mieszkańcy miasta. Zapewnione zostaną warunki do spokojnej, konstruktywnej rozmowy i wymiany myśli z dala od codziennego pośpiechu.
Niektóre wnioski płynące z diagnozy
Gliwice mają solidny fundament. Aż trzy czwarte mieszkańców uważa, że w Gliwicach żyje się dobrze. Miasto jest odbierane jako przyjazne, czyste, spokojne i dobrze zorganizowane. Większość gliwiczan zauważa pozytywne zmiany i czuje dumę z miejsca, w którym żyje. To mocny punkt wyjścia do budowania silnej marki.
Atuty miasta to edukacja, nowoczesność i równowaga. Gliwice kojarzą się przede wszystkim z Politechniką Śląską, Radiostacją Gliwice i Palmiarnią – czyli z nauką, historią i zielenią. W badaniach często powtarzało się przekonanie, że to miasto „na ludzką skalę”: duże na tyle, by dawać możliwości, ale wystarczająco kameralne, by dobrze się w nim żyło.
Największe wyzwanie? Zatrzymać młodych. Gliwiczanie są zgodni – brakuje mieszkań dostępnych cenowo i większej oferty rozrywki dla młodych. Wiele osób po studiach wyjeżdża do sąsiednich miast, gdzie łatwiej o lokum lub bardziej dynamiczne życie kulturalne. Starsi mieszkańcy z kolei cenią spokój i bezpieczeństwo – dlatego miasto stoi dziś przed zadaniem znalezienia równowagi między energią a stabilnością.
Gliwice – rozpoznawalne w regionie, mniej znane w Polsce. Wśród mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Gliwice mają bardzo dobrą opinię – są postrzegane jako miasto z potencjałem, z nowoczesną gospodarką i atrakcyjnym rynkiem pracy. Poza regionem jednak rozpoznawalność marki miasta jest niska. Wielu Polaków kojarzy Gliwice raczej z przemysłowym Śląskiem niż z nowoczesnym ośrodkiem innowacji.
Teraz czas na poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą miastu wypracować swoją markę – spójną opowieść o tym, kim jesteśmy, co nas wyróżnia i dokąd zmierzamy.
Przed nami etap spotkań – z otwartym spotkaniem konsultacyjnym na czele – których celem jest stworzenie dobrze zaplanowanej strategii marki miasta, pomocnej w przyciąganiu do Gliwic inwestorów, turystów i nowych mieszkańców, wzmacniającej lokalną gospodarkę, rozwijającej kulturę i budującej dumę z bycia gliwiczaninem. Równolegle będą prowadzone prace nad ostatecznym kształtem dokumentu. Ich finał powinien być znany do końca roku.
(kik)

RELATED ARTICLES

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

- Advertisment -
Google search engine

Most Popular

Recent Comments