Gliwice znalazły się wśród liderów zrównoważonego transportu w Polsce. Miasto zajęło trzecie miejsce w Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności 2025 w kategorii „Ruch pieszy i bezpieczeństwo”. To prestiżowe wyróżnienie potwierdza, że gliwicka polityka przestrzenna i inwestycje w bezpieczeństwo pieszych przynoszą wymierne efekty.
Uroczyste wręczenie dyplomów odbyło się w miniony wtorek w Poznaniu, podczas gali towarzyszącej Local Trends – Europejskiemu Forum Samorządowemu, jednemu z kluczowych wydarzeń poświęconych przyszłości miast. W imieniu Gliwic nagrodę odebrała prezydent Katarzyna Kuczyńska-Budka.
– „Współczesne miasto to nie tylko drogi i sygnalizacje – to codzienna rozmowa o wspólnym rytmie przestrzeni. Dlatego w Gliwicach inwestujemy w mobilność, która łączy pieszych, rowerzystów, pasażerów i kierowców. Chcemy, by poruszanie się po Gliwicach było bezpieczne, przewidywalne i przyjazne dla środowiska” – podkreśla Prezydent Kuczyńska-Budka.
Tegoroczna edycja rankingu po raz pierwszy objęła kategorię „Ruch pieszy i bezpieczeństwo”, w której oceniano m.in. liczbę wypadków i kolizji z udziałem pieszych, wdrażanie stref uspokojonego ruchu czy modernizację przejść dla pieszych. Gliwice uplasowały się tuż za Gorzowem Wielkopolskim i Chorzowem, wyprzedzając Tychy i Włocławek.
Wyniki nie są przypadkowe. W ostatnich latach miasto konsekwentnie inwestuje w poprawę bezpieczeństwa w rejonach szkół, skrzyżowań i głównych ciągów pieszych. Wprowadzono strefy „Tempo 30” i strefy zamieszkania, obejmujące już blisko 380 ulic, powstają wyniesione przejścia i skrzyżowania, a ulica Zwycięstwa stała się swoistym „laboratorium mobilności”, gdzie testowane są różne warianty reorganizacji ruchu.
W 2025 roku Gliwice przeznaczą ponad 40 milionów złotych na rozwój tras rowerowych. W tym samym czasie PKM Gliwice wzbogaci flotę o piętnaście autobusów hybrydowych i siedem elektrycznych, a w mieście pojawią się nowe przystanki autobusowe – m.in. przy ulicy Kościuszki oraz w dzielnicy Czechowice.
Kluczowym elementem modernizacji będzie inteligentny system sterowania ruchem, który do 2026 roku obejmie 70 skrzyżowań. Nowoczesne technologie – takie jak wideodetekcja pieszych, bezdotykowe przyciski, sygnalizatory akustyczne czy priorytety dla komunikacji miejskiej – pozwolą na dynamiczne zarządzanie ruchem i szybsze reagowanie na sytuacje drogowe.
W planach są także cztery nowe węzły przesiadkowe – w Łabędach, Brzezince, na osiedlu Kopernika i przy PreZero Arenie Gliwice. Integracja transportu autobusowego, kolejowego, rowerowego i samochodowego ma sprawić, że przemieszczanie się po mieście stanie się prostsze, szybsze i bardziej ekologiczne.
Ranking Miast Zrównoważonej Mobilności, opracowany przez Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych i Politykę Insight, analizuje działania 37 największych polskich miast. Gliwice po raz kolejny znalazły się w ścisłej czołówce, potwierdzając, że nowoczesne miasto to takie, które dba o wszystkich uczestników ruchu – nie tylko kierowców, ale też pieszych i rowerzystów.
Fot. UM Gliwice


