Gliwice, Województwo Śląskie, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i Koleje Śląskie mówią jednym głosem – czas na konkretne zmiany w kolejowej infrastrukturze miasta. Wspólnie apelują do PKP Polskich Linii Kolejowych o modernizację linii nr 200, przejęcie fragmentu dawnej kolei piaskowej oraz budowę trzech nowych przystanków kolejowych w Gliwicach. Wszystko po to, by usprawnić transport publiczny i tchnąć nowe życie w zdegradowane dziś tereny poprzemysłowe.
Nie są to jedynie pobożne życzenia. Podczas spotkania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego zapadły konkretne ustalenia. Uczestnicy – reprezentujący miasto, województwo, Koleje Śląskie i Metropolię – porozumieli się co do wspólnego stanowiska i zapowiedzieli ścisłą współpracę. W planach jest budowa przystanków przy ulicach Sikorskiego, Usługowej i Bojkowskiej. Nowa infrastruktura ma umożliwić uruchomienie aglomeracyjnych połączeń kolejowych na trasach Gliwice–Pyskowice, a z czasem również Gliwice–Knurów.
To duży krok w stronę poprawy komunikacji, ale też szansa na rewitalizację terenów pokopalnianych, które obecnie świecą pustkami. Właśnie tam Koleje Śląskie planują zbudować swoją drugą bazę dla nowoczesnych składów. Zainteresowanie tym terenem już teraz wykazują firmy logistyczne, a dodatkowym atutem jest podpisany list intencyjny z Polską Grupą Górniczą i rozpoczęte rozmowy o przekazaniu gruntów.
– „Nowa baza i przystanki będą miały sens tylko wtedy, gdy zostanie zmodernizowana cała infrastruktura kolejowa w tym rejonie” – podkreśla wicemarszałek Grzegorz Boski – „Liczymy, że PKP PLK dostrzeże wagę tej inwestycji nie tylko dla Gliwic, ale i dla całego regionu” – dodaje.
Prace organizacyjne ruszyły na dobre. Zespół roboczy złożony z przedstawicieli wszystkich zaangażowanych stron będzie spotykał się co dwa tygodnie. Celem jest doprowadzenie inwestycji do realizacji już w drugim kwartale 2026 roku.
Gliwice są gotowe. Teraz wszystko zależy od decyzji PKP PLK.
Info: UM Gliwice