Na Śląsku szykuje się prawdziwa kolejowa rewolucja. Ponad ćwierć miliarda złotych trafi na zakup nowoczesnych, zeroemisyjnych pociągów, które zasilą flotę Kolei Śląskich. To efekt dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy, w ramach którego Województwo Śląskie otrzyma 126 mln zł, a Koleje Śląskie o 462 tys. zł więcej.
Nowe pojazdy to dobrze znane pasażerom Impulsy 2 produkcji firmy Newag. Samorząd województwa i przewoźnik zamówili aż 31 takich składów wraz z 10-letnim serwisem, a łączna wartość kontraktu sięga 1,5 mld zł. W barwach Kolei Śląskich jeździ już siedem nowoczesnych jednostek, a jeszcze w tym roku dołączą kolejne cztery. Dzięki dodatkowym środkom, tempo wymiany taboru znacznie przyspieszy.
Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa podkreśla, że inwestycje w kolejowy tabor to priorytet. Zwraca uwagę, że pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy trzeba wykorzystać w krótkim czasie, dlatego każde wsparcie jest na wagę złota.
Impulsy 2 to pociągi, które bez problemu rozwijają prędkość 160 km/h i zapewniają komfort podróży na wysokim poziomie. W każdym składzie znajduje się 400 miejsc dla pasażerów, w tym 192 siedzące. Podróżni mogą korzystać ze specjalnych stref dla rodzin z dziećmi z interaktywną grą edukacyjną, miejsc dla rowerzystów, a także udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wprowadzono pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących, a system informacji pasażerskiej działa w trzech językach. Do tego dochodzi energooszczędne oświetlenie LED i nowoczesne wnętrze, które sprawiają, że podróż staje się przyjemnością.
Prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz zaznacza, że rozbudowa floty to nie tylko większy komfort pasażerów, ale także możliwość bardziej elastycznego planowania połączeń. To również krok w stronę ekologii i realna odpowiedź na potrzeby mieszkańców, którzy oczekują transportu wygodnego, dostępnego i przyjaznego środowisku.
Dzięki tym inwestycjom kolej w województwie śląskim ma szansę stać się jeszcze bardziej atrakcyjną alternatywą dla samochodów, a podróż z Katowic do miast regionu czy sąsiednich województw – szybsza, spokojniejsza i bardziej komfortowa.
Fot. UMWŚ